Duó-Kontír Bt.

... a könyvelés otthona ...

Munkakezdéshez

Kedves Pályakezdő!

Lányom révén egyre több középiskolát és egyetemet végzett keres meg munkába állása előtt, hogy milyen módon tud munkát vállalni és mi éri meg ?
Ezt a tájékoztatót azoknak szántam segítségül a munkakezdéshez, akik egy állásra való jelentkezésnél tudatosabban kezdenének bele az ÉLETbe.

Hagyd hogy szárnyaljon a kép-zeleted, figyeld mitől leszel lelkes, mi az amihez érzéked van és szó szerint végtelen lehetőség áll előtted.  Minden megvalósul amit Te elképzelsz, pozitív és negatív egyaránt, tehát ugyanannyiba telik neked tetsző, kívánt elfoglaltságra összpontosítani, mint másra.

A tanulmányok befejezése után – vagy akár még iskola mellett is 16 éves kortól  iskolaszövetkezeten keresztül- a következő módokon kaphatsz bevételt (szándékosan használom a keres-hetsz pénzt helyett és Téged is erre bíztatlak!:), mert más lesz a hozzáállásod) :

Itt az elején még gyorsan felhívnám a figyelmed, hogy ha már megszűnt a nappali hallgatói jogviszonyod és már nincs érvényes diákigazolványod, akkor ingyenes egészségügyi ellátásra (orvosi kezelésre) csak akkor vagy jogosult, ha 45 napon belül az adóhatóságnál  bejelentkezel és fizeted magad után a havi 7.320,- Ft-ot.

Lehetőség van dolgozni munkaviszonyban, megbízási-, vállalkozási-, bedolgozói jogviszonyban, felhasználói szerződéses jogviszonyban (szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény hatálya alá tartozó tevékenységgel kapcsolatban), tanulóként tanulói szerződéssel vagy együttműködési megállapodással, egyszerűsített foglalkoztatás keretein belül, segítő családtagként, továbbá a társaság tagjaként társas vállalkozóként.

Magánszemélyként:

  1. A legegyszerűbb megoldás munkaviszonyban elhelyezkedni, ahol neked jól kell végezned a munkádat a megadott feltételek között és a többit megoldja a cég aki alkalmaz – bejelent, járulékot fizet, stb.
    Egyik előnye a 30 napos próbaidő, ami alatt minden indoklás nélkül felmondható a munkaszerződés, így szerezhetsz némi tapasztalatot, anélkül, hogy bármi kötelezettséged lenne.

Tipp: Te adj fel hirdetést, mond el sok ismerősödnek, hogy nagyon jó vagy ebben és ebben és ezért mit és milyen paraméterekkel szeretnél csinálni, mert így Rád találhat az aki pont ilyen munkatársat keres. Nagyobb az esélye, hogy azt csinálhatod amit szeretnél, mintha Te nézegeted az álláshirdetéseket és csak abból válogatsz. Tudod, a jó helyeket nem mindig hirdetik, mert inkább kapcsolatrendszeren keresztül megbízható ismerősöket keresnek.

Jövedelem számítás:

Minden bruttó Ft-ból levonnak 33,5 %-ot (SZJA-személyi jövedelemadó, nyugdíj és egészségbiztosítás-ra) és a maradék nettó pénzt kapod kézhez.
Ez  pl. bruttó 1000,-Ft-os órabérnél  665,-Ft.

Természetesen ezután a cég aki alkalmaz téged még befizet az államnak 21%-ot.

Ezt csak azért jegyzem meg, hogy ebből a nézőpontból is lásd, a cégnek 1.210,- Ft-ba kerül, hogy te kapjál 665,- Ft-ot, tehát neked, mint alkalmazottnak a munkája legalább ennyit kell, hogy kitermeljen.

 

  1. A következő lehetőség, amíg nem találsz állandó elfoglaltságot vagy a mellett, alkalmi munkavégzésre az „egyszerűsített foglalkoztatás”. Szintén a munkáltató végez minden bejelentési feladatot és nettó fizetést kapsz.

Ennek a következő megkötései vannak:
Minimum 675,-Ft/óradíjat meg kell fizetnie a foglalkoztatónak.

Maximum egymást követő 5 napon keresztül, havonta 15  és évente összesen 90 napig jelenthetnek így be, amivel adómentesen 8.255,-Ft-ot kaphatsz naponta és akkor semmilyen adózási feladatod sincs. Ha ennél többet fizetnek, akkor adóbevallási és fizetési kötelezettséged is lesz.

Jövedelem számítás:

Napi  8.255,-Ft jövedelem 8 órára = kb. 1.032,-Ft órabér

 

  1. Az előzőhöz hasonló, de mégis kedvezőbb, amikor magánszemély foglalkoztat háztartási munkára (lakás takarítás, főzés, mosás, gyermek felügyelet, korrepetálás, gondozás, ápolás).
    Sem őt, sem téged, mint foglalkoztatottat nem terhel adó- és járulékfizetési valamint bevallási kötelezettség, ha aki alkalmaz a NAV-nak bejelent és az 1000,-Ft/hó regisztrációs díjat megfizeti.
    A díjad 100%-a a kezedben marad.

Ezek után ún. önállóan végzett tevékenységet is végezhetsz.

  1. A negyedik lehetőség az Eseti megbízási szerződés, még mindig az alkalomszerű munkánál alkalmazható inkább, de már hosszabb időre is, magasabb bevétellel. Itt még mindig a munkáltató intéz mindent.

Jövedelem számítás:  majdnem ugyanaz mint munkavállalóként, a különbség csak annyi, hogy a bruttó díjból nyilatkozhatsz, hogy mennyi költséged van (10% átalány vagy ha annál több a tételesen gyűjtött számlád, akkor annak értéke alapján) és az adókat a maradékra számolják.

Ez  pl. bruttó 1000,-Ft-os díjazásnál  697,-Ft-ot jelent neked.

Természetesen ezután a cég aki alkalmaz téged még befizet az államnak 1.191,-Ft-ot.

 

  1. Előadók, művészek, modellek, sportolók, úgynevezett „ adószámos” magánszemélyként, mint önálló tevékenységként is dolgozhatnak, amiről így számlát adhatnak és adózásukat a tevékenység végzésének helye szerinti államban teljesítik. A szerzői díjas bevételt a jogdíj fizetésére kötelezett személy illetősége szerinti államban kell leadózni. A tevékenység megkezdése előtt a NAV T101-es nyomtatványán adószámot kell kérni.
    Amennyiben cégnek adod a számlát és nyilatkozatban kéred, akkor ő köteles az adókat levonni és bevallani, év végén pedig neked is kell adóbevallást készíteni.
    Ha magánszemélynek adod a számlát, akkor negyedévente neked kell elintézni az adózást.

Jövedelem számítás:  Bevétel – Kiadás

Kiadás:

  • 10% költséghányad
  • Tételes költség elszámolás

A bevétellel szemben nevedre szóló számlával igazolt költségeket lehet elszámolni (SZJA tv. 3. számú mellékletében, továbbá művészeti tevékenység esetén a 39/1997. (XII. 29.) MKM-PM együttes rendeletben foglaltak szerint)

és a maradék után keletkezik adófizetés – 15 % SZJA és 19,5% EHO, tehát 1000,- Ft-ból marad 589,-Ft.

 

A bátrabbak indíthatnak saját vállalkozást.
Vállalkozásnál már az adózást és járulékfizetést (ami legfőképpen most az orvosi ellátáshoz és majd kb. 45 év múlva a nyugdíjhoz kell) is magadnak kell intézni, fizetni.
Természetesen munkaviszony mellett is lehetsz még vállalkozó is, akkor a járulékfizetés egyszerűsödik és csökken, mivel heti 36 órás munkaviszony mellett már nincs kötelező fizetés.

 

  1. Egyéni vállalkozást, aminek a nevében is benne van, hogy te a saját nevedben az Ügyfélkapun keresztül (azt hiszem ma már minden diáknak van Ügyfélkapuja, hiszen sok mindent csak azon keresztül lehet intézni, de akinek esetleg nincs az okmányirodában lehet igényelni) a Webes ügysegéden a kezdés napján bejelented, hogy hol és milyen tevékenységet szeretnél végezni. Természetesen ez már nagyobb felelősség és így von maga után egy pár eldöntendő kérdést:

Ha máshol nem dolgozol vagy nem vagy tanuló, akkor magad után meg kell fizetni a társadalombiztosítási járulékokat minden hónapban, ami kb. 32-60 eFt között van.

A tevékenység amit végeznél lehet, hogy kötve van szakmai végzettséghez, tehát esetleg OKJ-s vagy egyéb bizonyítvány kell még hozzá.

ÁFA és adózási mód választásánál több lehetőség is van, aminek kiválasztása több tényezőtől is függ, ezért érdemes szakembertől konkrétan Rád vonatkozó tanácsot kérni.

 

Az adózási módok – jövedelem számítások:

  • átalányadózás:

bevétel – 40% költségátalány = jövedelem, ami után 23% adó fizetendő

  1. sminkelésre: bevétel – 80% költségátalány = jövedelem, ami után 9% adó fizetendő
  • tételes vállalkozási adó: bevétel – számlákkal igazolt költség = jövedelem, ami után 15% SZJA + 14% EHO fizetendő
  • KATA

Éves 12 mFt bevételig lehet választani, egyszerű adminisztráció. Havi 55.000,-Ft adófizetéssel, a nyugdíjnál majd egy kis hátránnyal.

  • EVA

Bruttó kiszámlázott összeg után 37% adó

Minden esetben be kell jelentkezni az Iparkamarához (évi 5000,- Ft) és a helyi önkormányzathoz (ahol a bevétel 2%-át adóként be kell később fizetni).

 

  1. Társas vállalkozás

Lehet egyszemélyes (Te) vagy mással társulva Kft-t (Korlátolt Felelősségű Társaságot 3 mFt induló tőke befizetésével), Bt-t (Betéti társaságot  csak az alapítási költségek befizetésével, ami kb. 150-200 eFt)) alapítani.
Adózásban nincs különbség a kettő között, majdnem olyan mint az egyéni vállalkozásnál. A felelősség vállalás a Bt-nél úgy alakul mint az egyéni vállalkozásnál – korlátlan, ami azt jelenti, hogy a teljes vagyonoddal felelsz, ha valamilyen szabálytalanságot csinálsz a cégen belül és eljárás indul. A Kft-nél a tag a befizetett törzsbetétük értékéig felelnek a vagyonukkal, kivétel ha ügyvezető is, ott további szankciók lehetnek.

 

  1. MLM – Wow!
    Úgy lehet a saját vállalkozásod, hogy semmilyen vállalkozást nem kell alapítanod, a legtöbb esetben befektetés és rizikó nélküli, viszont fix fizetés (minimálbér) helyett a forgalmad után amit te csináltál jár a korrekt jutalék.

Adózás:

önálló tevékenység, külföldről származó bevételének számít így a jövedelem után 15% SZJA és 19 % eho fizetendő negyedévente.

 

Ha még nem voltál tagja egy ajánlói rendszernek, akkor is ajánlásban vettél részt közvetlenül vagy közvetve, mivel a világon minden így működik.

Vedd észre mindenki ezt csinálja, hisz a kapcsolatteremtés és az ajánlás élteti a gazdaságot! Ha ezt tudatosan csinálod, akkor látni fogod, hogy az egyetlen üzleti rendszer amiben érdekelt vagy még abban is, hogy segíts másoknak és ettől még te is jobban gyarapodsz. Ez egy olyan egyéniség fejlődéshez vezet, amit szívből kívánok mindenkinek.
Találj egy olyan céget aki olyan termékkel vagy szolgáltatással dolgozik ami téged is érdekel, szívesen használod és vágj bele, akár a segítségemmel. Az eddig leírt összes pénzszerzési lehetőség közül ez az amiben a saját magad ura vagy 100%-osan, magadnak osztod be az idődet és csak rajtad múlik, hogy mire jutsz.  Most újra mondom amit már az elején is mondtam, Te képzeled el a valóságodat.

 

  1. Megemlítek még egy jövedelem forrást, ha abban a szerencsés helyzetben vagy, hogy a neveden van Ingatlan (lakás) kiadhatod, ám az is adózással jár, amit sokan nem vesznek komolyan, pedig ha a bérlők utalják a havi díjat, akkor az „láthatóvá válik” az adóhatóság számára. Az ingatlannal kapcsolatos adókat mindig az ingatlan fekvése szerinti államban kell teljesíteni.

Magánszemélyként

  • adóazonosító jellel
  • adószámmal (NAV-nál lehet kérni erre a tevékenységre, ha számla kell róla)
  • vállalkozói igazolvánnyal végezhető.

Lakás bérbeadás

Az adózás rendjéről szóló törvény 16.§-a szerint, adóköteles tevékenységet csak adószámmal rendelkező adózó folytathat, de a 22. § (16) bekezdése értelmében bérbeadás esetén ez nem kötelező, ha a következő feltételek együttesen teljesülnek:
-nem egyéni vállalkozó (sem az ingatlan bérbeadási tevékenysége vonatkozásában, sem más tevékenységére tekintettel),
-tevékenysége kizárólag –az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.)86. §-a szerinti –adómentes ingatlan bérbeadás (haszonbérbeadás),
-az ingatlan bérbeadásra vonatkozóan az adóalany nem él az adókötelessé tétel választásának jogával,
-nem létesít kereskedelmi kapcsolatot az Európai Közösség más tagállamában illetőséggel bíró adóalannyal.

Amire figyelni kell, hogy a szabályok szerint 2013-tól a közös tulajdonban álló ingatlan hasznosítása után a tulajdoni hányad arányában terheli a tulajdonosokat adófizetési kötelezettség (eltérő rendelkezés hiányában pl. a bérleti szerződésben).

Rendszeres bevételszerző tevékenységről van szó, így adóalanykénti bejelentkezés és az adószám hiányában is alanya vagy az általános fogalmi adónak, ezáltal az Áfa tv-ben meghatározott bizonylat kibocsátására vagy kötelezett. Adómentes ingatlan bérbeadás esetén számla helyett a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: Sztv.) szerinti számviteli bizonylat kibocsátása is elegendő, akkor is ha cégnek adod ki a lakást.  Ez egy kézírással vagy számítógéppel előállított kötetlen formátumú iromány, amin legalább a kiadó nevét, címét és adóazonosító jelét, valamint a bérlő és a bérleti ügylet alapvető adatait, úgymint a kiadott lakás adatait, az időszakot, a kifizetett összeget, a kiállítás dátumát kell szerepeltetni a bérleti szerződés alapján.

Ha a magánszemély számlatömböt kíván használni a számviteli bizonylat kibocsátásához, akkor annak megvásárlásához kell rendelkeznie adószámmal, vagyis emiatt be kell jelentkeznie.

Adózás:
Önálló tevékenységként összevont adóalap szerint adózó jövedelem.
Jövedelem = Bevétel (összes bérleti díj + rezsi térítés) – Kiadás (összes rezsi + kapcsolódó költség
Kiadás: kétféleképen határozható meg: 10% átalánnyal vagy tételesen, amiről hivatalos bizonylat van (általában számla). A társasházi díjak a közös képviselet kimutatásai alapján levonhatóak, mert a társasház nem ad számlát.

  • önálló tevékenységként – SZJA 15%

Az adók megfizetése negyedévet köv. 12-e, bevallása a tárgyévet követő május 20-a.

Kifizetőnek (cégnek) történő bérbeadás esetén –függetlenül attól, hogy a bérbeadó magánszemély rendelkezik-e adószámmal vagy sem –a bérlőnek adóelőleget kell megállapítania. Amennyiben a magánszemély a költségeiről nem nyilatkozik, jövedelemként a bevétel 90 %-át kell a kifizetőnek figyelembe vennie.

Cégek székhelynek, irodának valamint munkavállalóknak szolgálati lakásként, albérlet gyanánt bérelnek lakást.

  1. január 1-től az albérlet-támogatás adózása és igénylése a következők szerint változik:

A munkavállaló akkor lehet jogosult albérleti támogatásra (mobilitási célú lakhatási támogatás) , ha egyidejűleg megfelel az alábbi feltételeknek:

  • határozatlan idejű munkaszerződés
  • heti 36 órás munkaidő
  • a munkavállaló munkahelye és lakhelye között legalább 60 km a távolság
  • vagy több mint 3 óra alatt lehet eljutni a munkahelyre tömegközlekedéssel oda-vissza
  • munkavállaló nem rendelkezik saját tulajdonú ingatlannal a munkahely településén
  • munkavállaló nem rendelkezik saját tulajdonú ingatlannal a munkahely 60 km-es vagy 3 órás körzetében
  • a munkaviszony kezdő dátumát megelőző 12 hónapban sem rendelkezett ilyen ingatlanokkal

A mobilitási célú lakhatási támogatás a munkaviszony létrejöttét követő max. 5 éven keresztül adható, amelynek adómentes mértéke 1-2. évben a minimálbér 40%-a, 3-4. évben 25%-a és az 5. évben 15%-a. Az e fölötti támogatás a munkabérre vonatkozó szabályok alapján adózik.

Ha cég szeretné a székhely rezsijét elszámolni, és az a vállalkozás tulajdonosának nevére szóló számla, azt nem teheti meg ilyen egyszerűen. Hiszen a vállalkozás, cég, csak a cégnévre szóló számlát tudja elszámolni. Ekkor megoldás lehet, hogy akinek a nevére jön a számla, az használati szerződést köt a céggel (olyan, mint az ingatlan bérbeadás, de bérleti díjat nem kér) és ennek alapján minden hónapban a cégnek továbbszámlázza, vagy számviteli bizonylaton átveszi a cégtől az arányos energia költségre a kiszámított összeget. Ez a magánszemélynek, ha nincs adószáma, akkor az összevont bevételének része lesz, ugyanakkor az ehhez tartozó költség ebből levonható (márpedig a költség maga a villanyszámla), így nem fog adózni. A másik megoldás, hogy a közüzemi számlákat a cég nevére átíratják. Természetesen ez abban az esetben számolható el 100 %-ban, ha az ingatlanba nincs senki állandó lakcímmel bejelentve, hisz akkor ő is használja a közüzemeket.

Szálláshely kiadás – „egyéb szálláshely szolgáltatás”

Míg bérbeadásnál a lakás hosszabb távú használatba adása a cél, addig szálláshely szolgáltatásnál a magánszemély amellett, hogy az ingatlanát átmeneti időre biztosítja szálláshelyként, megjelenik a szolgáltató jelleg is, takarítás, esetleg reggeli biztosítása a vendég számára. Azaz a tevékenység szolgáltatás-jellege, üzletszerűsége kerül sokkal inkább előtérbe. Ebben az esetben tehát már nem beszélhetünk bérbeadásról, az ilyen tevékenység szálláshely-szolgáltatási tevékenységként minősíthető.

A személyi jövedelemadóról szóló törvény a szálláshely-szolgáltatók szűkebb körére speciális rendelkezést fogalmaz meg: fizető-vendéglátó tevékenységet folytatónak tekinti azt a magánszemélyt, aki – nem egyéni vállalkozóként – a kormányrendelet szerinti egyéb szálláshely-szolgáltatási tevékenység keretében nyújt szálláshelyet az adóévben ugyanannak a személynek 90 napot meg nem haladó időtartamra.

A magánszemélyeknek 2016. január 1-jétől nem engedélyt kell kérniük, hanem bejelentést kell tenniük a jegyzőhöz. Az önkormányzat jegyzője a kormányrendelet alapján a bejelentés megtételéről, a tevékenység nyilvántartásba vételéről igazolást állít ki, mely igazolás tartalmazza a magánszemély által üzemeltetett szálláshely típusát is. A nyilvántartásba vétel számát az adóhatósághoz történő bejelentésre szolgáló nyomtatványon is fel kell tüntetni. Az adózó az adószámot a 16T101-es nyomtatvánnyal kérheti az adóhatóságtól (ÖVTJ kód:552006)

Adózás:

  • tételes átalányadózás – egy lakás kiadásánál – SZJA 32.000,-Ft/szoba/év + 20% EHO

vagy

  • önálló tevékenységként – SZJA 15% + 27 % EHO,
  • idegenforgalmi adó – önkormányzati rendelet szerint – vendégkönyv vezetéssel
  • 8 mFt/év bevételig Áfa mentesség választható, fölötte 18% az adó

 

Airbnb.com közösségi szállásfoglaló oldal közvetítésével való kiadásnál a következőkre kell figyelni:

  • jegyzői bejelentés
  • 15 napon belül Polgármesteri hivatalnál idegenforgalmi adóra bejelentkezni (szállásdíj bevétel 4%-a)
  • önkormányzat kivet-e szálláshely szolgáltatás miatt különadót?
  • bevételnek a bankszámlára érkezett összeg minősül

Érdemes elolvasni

Föld bérbeadása

A mezőgazdasági haszonbérletnél akkor nem kell fizetni adót, ha legalább öt évre megkötik a haszonbérleti szerződésüket a felek.

 

Fenti leírás általános tájékoztatónak számít a teljesség igénye nélkül, konkrét adatok, időpontok és helyzetek ismerete nélkül. Saját felelősségre bárki használhatja, ám együtt Rád is szabhatjuk .

Dönts ok-osan!

Copyright © 1996 - 2022 Duó-Kontír Bt.